۱۳۹۲ اسفند ۱۴, چهارشنبه

فرزانه مرادی، یک زن جوان ۲۶ ساله، صبح امروز به دار آویخته شد


women
حقوق بشر ایران، ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۲: فرزانه مرادی، زنی ۲۶ ساله که اعدام برنامه ریزی شده اش یک ماه پیش به تعویق افتاده بود، صبح امروز به دار آویخته شد.
وب سایت خبری عصر ایران به نقل از وکیل فرزانه ،عبدالصمد خرمشاهی ، گزارش داد که حکم اعدام فرزانه در زندان اصفهان صبح امروز اجرا شد. وی افزود: در حالی که من به عنوان وکیل باید در مراسم اجرای حکم حضور داشته باشم، این موضوع به من اعلام نشد. با توجه به قوانین ایران وکیل در زمان و محل اعدام باید حاضر باشد.
فرزانه مرادی، شش سال پیش به اتهام قتل شوهرش به اعدام محکوم  شد. او در آغاز به قتل اعتراف کرد اما بعد از آن اظهار داشت که شخص دیگری به نام سعید مرتکب قتل شده است. با این حال، دادگاه توضیح جدید را قبول نکرد و وی را به قصاص محکوم کرد. با توجه به قوانین ایران، تنها راه نجات فرزانه رضایت خانواده مقتول بود.
فرزانه در سن ۱۵ سالگی با شوهرش احمد ازدواج کرد، و زمانی که او تنها ۱۶ سال داشت مادر یک دخترشد. بنا به گفته های متعدد فرزانه از ازدواجش راضی  نبود. به گفته او، مردی که مرتکب قتل شده بود به فرزانه وعده داده بود که آنها با هم زندگی خواهند کرد، و به او گفته بود که اگر او مسئولیت قتل را بپذیرد از آنجایی که مادر یک کودک است اعدام نخواهد شد.
فرزانه از شش سال پیش که دستگیر شد دخترش را ندیده بود.
سازمان حقوق بشرایران (IHR) اعدام فرزانه را به شدت محکوم می کند. محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشرایران ، با اشاره به حکم قصاص گفت: “مقامات ایرانی به طور کامل مسئول اعدام فرزانه هستند حتی اگر با استفاده از حکم غیر انسانی قصاص ، آنها بخواهند که مسئولیت اعدام فرزانه را بر دوش خانواده مقتول قرار دهند.  با توجه به قوانین بین المللی، مجازات مسئولیت دولت است”.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر